И Оскари 2024 се връчват наа… почти сигурно не на тези, които го заслужават. В днешно време вече не стотици, а хиляди филми се борят за внимание. И за да има обективен победител, трябва да са изгледани всичките. Затова пък има достатъчно отсяващи фактори – имената на актьорите, режисьорите, сценаристите, продуцентите или пък студиото.
Колкото и да се преструваме, обаче, наградите Оскар са мечтата на всеки, занимаващ се с кино. Независимо спадът на интереса към церемонията, не бива да има съмнение, че водеща новина навсякъде ще е кой филм какво е спечелил. Но преди победата, първо се определят номинациите. Ето тук се намества редакцията на Кинобокс, за да ви подскаже какво да очаквате на 23 януари 2024г.
![Оскари 2024](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2024/01/F_6_May_December_4ee8a9ca19.jpeg?resize=1024%2C576&ssl=1)
Оригинален сценарий
Добрата основа за добрия филм е сценарият. Най-важната отправна точка в разказването на една история е нейното съдържание, структура, диалог, монолог или пък използването на свободата, която киното има, за да се изрази идеята на целия екип пред и зад камера. А щом става въпрос и за идея, дошла от собственото въображение, макар и навярно заимстваща от други места, то потенциалът за успех е налице. През изминалата година се появиха достатъчно кандидати, струващи си внимание, заради своята неподправена изобретателност. Уви, в този списък на прогнози отпадат някои достойни заглавия – „Бо се страхува“ е смел филм с абсолютно никакви шансове да бъде оценен от Академията. „Астероид Сити“ също очаквам да бъде пропуснат, независимо колко силно ще пискат най-вманиачените привърженици на симетрията и стила на Уес Андерсън.
„Въздушният“ няма да е изненада, ако успее да се намести някъде измежду в пъти по-добрите филми, но все пак се доверявам на The Holdovers („Остатъците“), че ще го „надвие“ по отношение на симпатичното, непретенциозно заглавие, добрало се до номинация. Надали Академията ще избере и двата за сметка на „Маестро“. „Минали животи“ също ще бъде оценен, защото е обещаващ дебют, а Академията през последните години харесва това – „Момиче с потенциал“, „Роди се звезда“. „Май, Декември“ със сигурност ще намери място сред номинираните, като е и моят личен фаворит. Но истината е, че Оскар ще получи „Анатомия на едно падане“ – големият победител от фестивала в Кан, който не е френското предложение за наградата „Най-добър чуждоезичен филм“, именно за да се вдъхне по-голяма увереност, че това ще е от водещите заглавия в списъка на тазгодишните номинирани и победители.
- „Май, Декември“ – сц. Сами Бърч (заслужаващ победител)
- „Анатомия на едно падане“ – сц. Жюстин Трие, Артур Харари (вероятен победител)
- „The Holdovers“ („Остатъците“) – сц. Дейвид Хемингсън
- „Минали животи“ – сц. Селин Сонг
- „Маестро“ – сц. Джош Сингъл, Брадли Купър
Извън играта, но споменати: „Въздушният“, „Астероид Сити“, „Бо се страхува“,
![](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2024/01/8de580106531341a7cde29.17357268_.jpg-e1704809027178.webp?resize=689%2C349&ssl=1)
Адаптиран сценарий
Не само оригиналната идея е ценна част от превръщането на филм в събитие. Често интерпретацията на вече готов материал успява да спечели сърцата на зрителите. Някои ще са се подготвили предварително и ще имат база за сравнение. Други ще предпочетат да се доверят на първоизточника след прожекцията. През тази година адаптациите наистина бяха успешни. Сред вероятно пренебрегнатите филми ще се откроят „Пресила“ – интимен и честен в противовес на шумния, ексцентричен „Елвис“ от миналата година, един по-реалистичен поглед към красива любовна история, изпълнена с напрежение и слава. „Зоната на интереса“ или „Страсти в кухнята“ също ще отпаднат, заради намесата на „Барби“, макар и двата филма да заслужават повече от розовия блокбъстър. Грета Гъруиг и Ноа Баумбах бяха първоначално заблудени, че филмът им ще се състезава в категорията за оригинален сценарий, но тази промяна в последния момент няма да бъде фатална. Да, сега наградата ще им се изплъзне, но са достатъчно любима двойка на Холивуд, че да чуят имената си сред номинираните.
![Оскари 2024](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2024/01/Apple_TV_Killers_of_the_Flower_Moon_key_art_sh_cr.jpg?resize=1024%2C577&ssl=1)
Безспорните номинирани ще са „Убийците на цветната луна“, „Клети създания“ и „Опенхаймер“. Победителят се крие измежду тях, като който и да избере, Академията няма да сбърка. Всяко от трите заслужава Оскар и би могъл съвсем достойно да претендира за звание „модерна класика“. Прогнозата ми е, че „Опенхаймер“ ще бъде оставен настрани, защото Нолан ще получи наградата за режисьор; „Убийците на цветната луна“ ще спази традицията да е поредното заглавие от филмографията на Скорсезе, което ще бъде номинирано почти във всяка категория, но накрая ще си тръгне с празни ръце, така че най-логичен избор ще е „Клети създания“. „American Fiction” също ще бъде споменат – носител е на наградата на публиката на фестивала в Торонто, а това е почти сигурна номинация за най-добър филм и гарантирана за сценарий. Пък и отново, какъвто е и случаят с „Минали животи“, има сценарист/режисьор дебютант, тъй че това е приказка, която Академията няма да подмине.
- „Убийците на цветната луна“ – сц. Ерик Рот, Мартин Скорсезе
- „Клети създания“ – сц. Тони Макмара (вероятен победител)
- „Опенхаймер“ – сц. Кристофър Нолан (заслужаващ победител)
- „Барби“ – сц. Грета Гъруиг, Ноа Баумбах
- „American Fiction“ – сц. Корд Джеферсън
Извън играта, но споменати: „Зоната на интереса“, „Страсти в кухнята“, „Пресила“
![Оскарни прогнози](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2024/01/bd8a4bbf-77f3-4225-b134-84185399ecc8.sized-1000x1000-1.jpeg?resize=1000%2C563&ssl=1)
Операторско майсторство
И най-лошият филм на света няма да бъде разпознат като такъв, ако има красив външен вид. От множество фактори зависи тази красота, но най-същественият е операторът и това как той ще улови случващата се кино магия. Затова тази категория винаги е и с една идея по-нестандартни избори, като множество филми получават единствената си номинация именно тук – „Империя на светлината“, „Бардо, фалшива хроника от шепа истини“, „Фарът“ и т.н. Най-реалистично е към този тип филми да присъединим „Имението Солтбърн“ – провокативен и противоречив, какъвто Академията не харесва, но независимо разнопосочните мнения, няма съмнение, че става въпрос за филм, който изглежда неустоимо и следователно би намерил място сред последните пет. За „Ферари“ сцените, изпълнени с високи скорости, надали ще са достатъчни, за да бъдат „оскарови“, като подозирам, че филмът на Майкъл Ман изобщо не е толкова добре приет, колкото да получи внимание дори там, където иначе е излишен.
В операторско майсторство „Барби“ ще отпадне и то просто защото Родриго Прието ще бъде номиниран, но за друг филм – „Убийците на цветната луна“. Това празно място може би ще е запълнено от „Клети създания“, но не бива да се подценява нито „Зоната на интерес“, нито „Общество на снега”. „Опенхаймер“, съвсем предвидимо, отново ще е сред избраните заглавия, като го обявявам не само за заслужил, но и за най-вероятен победител. Имайки предвид целия шум за автентичното представяне на избухването на атомната бомба и комбинацията от цветно и черно-бяло, това са все плюсове за филма на Нолан. Черно-бялото е любимо на Академията, така че и „Маестро“ ще бъде възнаграден за своята първа третина, пък и след това отново представлява една наистина очарователна гледка. Кадърът с Кери Мълиган в гръб, облечена в разкошна тюркоазена рокля, пушеща цигара, сам по себе си е достатъчен за номинация.
- „Опенхаймер“ – оп. Хойте ван Хойтема (заслужаващ и вероятен победител)
- „Маестро“ – оп. Матю Либатик
- „Имението Солтбърн“ – оп. Линус Сандгрен
- „Клети създания“ – оп. Роби Райън
- „Убийците на цветната луна“ – оп. Родриго Прието
Споменати, но извън играта: „Барби“, „Ферари“, „Зоната на интерес“, „Общество на снега“
![Оскарни прогнози](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2024/01/130445013_oppenheimermurphy.jpg?resize=976%2C549&ssl=1)
Музика
Съвсем сериозно – едни от най-сложните за избор номинации са тези за музика. Причината е много лесна за откриване – критерият на всеки в тази категория е различен. За едни най-добрата част на един саундтрак е той да бъде незабележим, да се слива с действието, да е похват, с който да се създава успешно търсените атмосфера и настроение. За други обаче музиката е съвсем отделен персонаж, чието присъствие трябва да е осезаемо, за да бъде признато за добро. Затова и крайните номинации ще са някъде по средата. Например, моят фаворит, „Спайдър-мен: През Спайди-вселената“, работата на Даниел Пембертън звучи през цялото време и е изключително богата – почти всеки от главните герои има своя конкретна мелодия, която бива вместена в един от най-технологически напредналите анимации. Освен „Спайдър-мен: През Спайди-вселената“ според мен ще се намери място за още една анимация в лицето на „Стихии“ или „Момчето и чаплата“. Засега бих заложил на втория, защото това ще е първа номинация за виртуозния Джо Хисаиши.
„Опенхаймер“ обаче ще триумфира и тук. Лудвиг Гьорансон ще прибере за втори път статуетката, защото музиката, която написа, успя да придобие голяма популярност покрай филма. „Убийците на цветната луна“ и „Клети създания“ също ще бъдат част от селекцията на Академията за тази година, като номинациите тук ще са по-скоро по инерция, отколкото съвсем заслужени. Големите отпадащи ще са Антъни Уилис и Майкъл Джакино за съответно изтръпналия „Солтбърн“ и чуждоезичния „Общество на снега“. И двата филма биха могли да намерят място в списък за добра филмова музика, но този списък няма да е от тазгодишните номинации за Оскар.
- „Опенхаймер“ – комп. Лудвиг Гьорнасон (вероятен победител)
- „Спайдър-мен: През Спайди-вселената“ – комп. Даниел Пембертън (заслужаващ победител)
- „Клети създания“ – комп. Джерскин Фендрикс
- „Убийците на цветната луна“ – комп. Роби Робърсън
- „Момчето и чаплата“ – комп. Джо Хисаиши
Извън играта, но споменати: „Стихии“ , „Солтбърн“ , „Общество на снега“
Още Оскарни прогнози очаквайте тук.
_______
Снимки: iMDB