Много трудно може да се синтезира видяното от двучасовия подреден хаос на „Звярът“ (2023). Затова и поради своята крайна екстравагантност, най-новият филм на Бертран Бонело изпитва трудности да намери публика. Човек би предположил от синопсиса, разкриващ любовна история между двама души в три различни времеви периода, че ще гледа романтична драма. Само дето ще се срещне и с трилъра, научната фантастика, също и със социалните коментари… Така че разбирам защо „случайният“ зрител не би проявил интерес към „Звярът“ (2023). Той просто няма как да бъде добре информиран в що за свят ще попадне, ако влезе в киносалона и неуверено се настани на удобната седалка. Леа Сейду („Спектър“, „Синият е най-топлият цвят“) и Джордж Маккей („1917“) биха могли да са притегателна сила. Независимо че в днешно време са малко актьорите, способни само с името си да спасят от комерсиална гледна точка един филм.
Още с откриващата си сцена „Звярът“ показва, че ще бъде нестандартен и интелектуално провокативен. Вдъхновен е от „Звярът в джунглата“ на Хенри Джеймс, но прави съвсем различна адаптация, в която оригиналът е почти безследно изчезнал. Най-точно бих определил целия сюжет като упражнение по стил. Опит да се използват множество жанрове, за да се постигне неочаквана съвместимост помежду им. И без да изглежда самоцелно, разбира се. В този смисъл, филмът съдържа елементи, които ще се харесат на конкретен тип публика – например, драмите с костюми от началото на миналия век. След това обаче рискува да загуби тези спечелени погледи с пренасяне в 2044 г. и да се фокусира върху възможното бъдеще и неговите предизвикателства. После пък се връща малко по-назад в 2014 г. Тези постоянни игри напред-назад, с все същите лица на екрана, оформят един много интересен пъзел, изискващ търпение, за да се нареди.
![Звярът](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/10/MV5BZTU4OTIzYTYtM2I3Yy00N2FhLWFjNDAtNzRiZjAyNTFhZTlmXkEyXkFqcGdeQXVyNTg1MDQzMDU@._V1_-scaled.jpg?fit=1024%2C566&ssl=1)
Обичам те вчера
За да се мине подобаващо през „Звярът“, ще разделя филма на три основни части, макар че през цялото време те нарочно биват преплетени. Този подход с даване на независимост на всяка от нишките, вместо да се погледне отвисоко цялата мрежа, би могъл да създаде по-добра подготовка за онези зрители, които предстои да го гледат. От друга страна е възможно ревюто да обяснява видяното и като цялостен мрачен и смущаващ поглед върху любовта в миналото, настоящето и бъдещето. Може да има съвършено различно тълкуване от онова, което предоставям. Нищо чудно именно тази разнородност на интерпретациите да ви привлече силно към него.
Срещата на изискани хора, облечени в красиви костюми, парадиращи с величие, е доста привлекателна. Самата ѝ функция е да е колкото пародийна, толкова и лицемерна. Обикновено филмите, използващи такива персонажи, решават да разобличават богатството и изяществото. Бертран Бонело също не представя първоначално нещо по-съществено – недоволна съпруга, намираща любов навсякъде, освен при съпруга си. Ала въздействието на тази част, развиваща се през 1904 г., идва от влиянието ѝ върху другите две. Тя запознава зрителя по-скоро със символите, отколкото с героите, които ще се дебнат през остатъка от филма.
![](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/10/MV5BZTg0NTI2M2EtMjczNy00N2RkLWFjNWItYTM3ZGM4MWEwMWFmXkEyXkFqcGdeQXVyNTg1MDQzMDU@._V1_.jpg?resize=1024%2C560&ssl=1)
Щях да те обичам днес
Във втората половина на „Звярът“, действието в 2014 г. с нищо не си прилича, щом е пряко поставено между другите две времена. Там виждаме озлобен от света мъж, неуверен и потискащ агресията в себе си. Неговата опозиция (предмет на изкушение) е женският модел, опитващ се да пробие своя път като актриса, но също е поставен в неудобна ситуация. Самата тя се чувства необичана и странното стечение на обстоятелствата обвързва нейните фантазии с непознатия. За нея присъствието му е необяснимо, но и привлекателно. Той не я потиска с поведението си. Въпреки това има нещо нередно. То ще си проличи чрез проявлението на най-грозната форма на чудовището, дало името на филма.
Монтажът в „Звяра“ го държи да не се самоизяде. Залогът е много висок, преплитайки толкова различни сюжети, искайки същевременно да им се придаде свързаност. Когато се търси връзката, тя много по-трудно би се открила, ако го нямаше отместването в правилния момент. Особено когато една сцена се повтаря последователно, създавайки изкуствено напрежение у зрителя. И такова предизвикателство успява да оттласне филма от мудност – да, използва прекомерно звук, за да подскаже, че предстои нещо неочаквано. Да, не всеки път изненадата успява да бъде веднага разбрана от зрителя. Но точно този „шоков“ елемент остава впоследствие в съзнанието и е добра отправна точка за цялостното осмисляне на преживяното в киносалона.
![Звярът](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/10/MV5BOTQzY2Y3MmEtZmE0OS00NjkwLTk2ODQtZmYwZmQ5YWY0OWNmXkEyXkFqcGdeQXVyNTg1MDQzMDU@._V1_.jpg?resize=1024%2C683&ssl=1)
Обичах те утре
Прехвърляйки се в 2044 г., то откриваме позната спекулация с бъдещето. Хората все по-често са заменяни от технологиите, а пък уж най-отличителното ни качество – емоцията, се е превърнало в слабост. Намесването на звяра не е толкова буквално, колкото през 2014 г., той е скрит и търсен. Дали ще бъде намерен? Зрителят сам е оставен да повярва на подхвърляния отговор. В това отношение филмът провокира – предполага се, че насочва гледащия към пресечни точки в на пръв поглед отдалечени сюжетни линии, но доколко те наистина се докосват или пък си остават свободни една от друга, публиката сама ще реши.
Ето защо „Звярът“ е препоръчително да бъде гледан, макар всичките препятствия, които поставя от началото до края си. Това не е една обикновена, комфортна стая, в нея има постоянно скърцаща врата, в очакване някой да се приближи и да я отвори широко. А може и да я затвори, ако го дразни. Съмнявам се, че този филм ще накара масовата публика, страняща от европейско или фестивално кино, да се влюби в него, ала ще предостави достатъчно, за да бъде коментиран след прожекцията. Достатъчно достойна победа сама по себе си.
„Звярът“ (2023) е наличен в Neterra +.
Всички текстове на Момчил Драганов може да прочетете тук
Снимки: Синелибри