Еволюцията на красивите русалки в кино историята е значителна, но побрана в малък участък от време, в който преминахме през различните лица и коси на различните дами с опашки. „Плясък“ с Том Ханкс и русалката Дарил Хана от 1984 г., която се озовава в Америка и научава английски благодарение на телевизията за един ден, е приказка за любовта и нейните безширни граници. Само пет години по-късно Джон Мъскър и Рон Клемънтс създават образа на „Малката русалка“, който ще накара всички да повярват в красотата на океана и неговите обитатели, надбягващи се с вълните на Балтийско или Северно море. През 1999 г. актьорът Чез Старбък от „Тринадесетата година“ пък ще се превърне в първия русал на малкия екран.
И трите филма, създадени преди началото на новото хилядолетие, са дело на компанията Дисни, поне в своето ядро. „Плясък“ е първият проект на Тъчстоун Пикчърс, дъщерна компания на Дисни, която цели да предостави теми за по-големите зрители извън рамките на анимацията.
Нататък екранната история продължава с „Аквамарин“, китайската продукция „Русалка“, „Карибски пирати“, тийн хита „H2O“, че дори можем да видим една злокобна, блещукаща опашка в гениалния „Фарът“ на Робърт Егърс в лицето на Валерия Караман.
![Малката русалка](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot-2023-05-27-at-14.18.09.png?resize=1170%2C768&ssl=1)
Бърза ретроспекция към далечната 1989 г.
Причината Дисни да съживи образа, създаден от Ханс Кристиян Андерсен, по такъв прекрасен начин се корени във фантастичното режисьорско дуо Джон Мъскър и Рон Клемънтс. Досущ като морската вещица Урсула, те слагат в котела на своята анимация няколко съставки: любов към приказки и митологични разкази, привързаност към подводния свят (с големи впечатления от документите на Жак-Ив Кусто по време на своите експедиции), възхищение към Хауърд Ашман, който ще оформи героите музикално и дори визуално и ще даде своя глас на оригиналния Себастиян. Едва тогава ще се появи Ариел, един от най-обичаните протагонисти в 100-годишната история на магическата компания.
![Малката русалка](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/05/rob-mermaid.jpg?resize=1170%2C623&ssl=1)
Обратно към 2023 г.
Причината Роб Маршал да върне Ариел на големия екран не е просто в продължаването на тенденцията на компанията да произвежда live-action преработки на своите класики, които и публика, и критика преглъща ежегодно, но уклончиво в кината. Маршал не крие страстта си към мюзикъла, както виждаме в неговите „Чикаго“, „Вдън горите“ и „Мери Попинс се завръща“. В „Малката русалка“ са добавени и нови музикални изпълнения, защото режисьорът иска да осъвремени историята и да я облече в нова аудио-визуална интерпретация. Роб Маршал също обожава подводния свят – искал е да създаде реалистичен и завладяващ mise-en-scène под морето, като използва комбинацията от практични ефекти, миниатюри и CGI. В свое интервю той споделя, че е повлиян от документални филми като „Синята планета“ и „Планетата Земя“, а не от блокбъстъри като „Аватар“ или „Аквамен“, в които водата е водещ елемент.
Малката русалка
Дори Маршал да е искал да направи класическата приказка част от съвремието, вярвам, че има причина те да започват с „Имало едно време в едно далечно царство…“, разграничавайки двата свята. Хали Бейли като Ариел е по-еманципиран и по-силен образ, и ѝ е подарено заключението, което вековната еволюция на Дисни е постигнало – накрая протагонистът трябва сам да победи.
Ариел вече не е захласнатото по човеците момиче, тя се превръща в наблюдателна, изобретателна, лишена от сатиризиращи я сцени жена, която ще направи всичко в името на любовта. Ще надхитри акула, ще се спомни това, което даже не помни, ще вземе ролята на Ерик в епичната битка, която Джон Мъскър и Рон Клемънтс представят по друг начин. Защото жената днес не може да бъде посочена като момиче, което чака да бъде спасено от някого – Роб Маршал знае това.
![Малката русалка](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/05/halle-bailey-as-ariel-in-the-little-mermaid-live-action-remake-looking-right.jpg?resize=1166%2C583&ssl=1)
Адаптацията полага усилия да поправи пропуските, които през годините зрителите са сочили като сценарни дупки. „Ариел се подписа на договора, но можеше спокойно да обясни на Ерик, че тя го е спасила“ се превръща в „сега Ариел ще се подпише, като откъсне люспа от опашката си и я превърне в кръвен договор.“ По идентичен начин за сцената в лодката, в която Себастиян изпълнява подканващата към любов песен, зрителите бяха посочили, че Ерик се взира в Ариел прекалено дълго. Няма проблем, Маршал решава, че Ерик сега ще покаже звездите на момичето и ще разбере сам как се казва то.
Макар 50-те минути над оригиналното времетраене да схващат тялото, неподвижно в седалките на киното, Маршал е искал да развие повече своите герои. Знаем за Ерик детайли, които не знаехме преди. Но се опасявам, че неговото положително развитие на героите спира дотук и това, което следва, са обилно количество клишета и странни характеристики. Визуализациите настрана, ако се прави live-action филм, не се очаква ракът да не изглежда като рак. Но не мога да разбера как на един от най-смразяващите детската психика злодеи е заложен нов, по-комичен и драстично по-незастрашителен вид. Мелиса Маккарти е бил най-нелогичният избор, имайки предвид какво страшилище беше дори само гласът на Пат Карол (Нели Монеджикова също беше уникална в дублажа на анимацията). На Скатъл пък са отнели онази хумористична персона, която ме караше да превивам корем от смях. Сега са заложили на Акуафина, която рапира и не знае какво става нито в света на Ариел, нито в нашия собствен.
![](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot-2023-05-27-at-14.25.25.png?resize=1170%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/05/scuttle-change.jpg?resize=1000%2C500&ssl=1)
Наречете го сантимент, но според мен основната причина, поради която публиката прие толкова остро промените в адаптацията на „Малката русалка“, не беше подбудена от расизъм. Беше просто акт на недоволство срещу посягането на един любим герой. Същото отрицателно мнение щеше да се появи, ако Ариел беше с руса коса или Флаундър беше медуза. Не става въпрос за цвят, а за чиста проба носталгия. Дисни спечели симпатиите на зрителите със своите „Енканто“, „Коко“, „Мулан“ и още множество заглавия в километричен списък – всички те с раси, култури и традиции, далечни от западните. Така че, вярвам, цветът на кожата е най-малкият проблем. Майсторството на разказвача, близостта до героите и симпатиите, които филмът трябва да създаде – всичко това липсва и няма как да бъде прието охотно. Съвременните младежи ще харесат филма заради участието на Хали Бейли и Мелиса Маккарти, при положение че ги гледат постоянно в социалните мрежи или по комедиите. Но ако се върнат към класическата анимация, те ще разберат, че емоцията, която е уловена там и която приковава зрителя на дъното на океана с притаен дъх, тук няма да я намерят. Ако ще да е на 2D, субтитриран, дублиран, 3D или IMAX3D.
![Малката русалка](https://i0.wp.com/kinobox-bg.com/wp-content/uploads/2023/05/129835029_tlm_stills_request_04_4k_rec709_20230320_8f9f43f1.jpg?resize=1170%2C657&ssl=1)
В адаптацията морето, цветно и обширно, се превръща в сенчесто и недотам приветливо място – просто такава е истинската вода. Оркестрите от риби, морски котки и всякакви чудновати създания сега отсъстват. Виждаме посланията за приемственост и красотата в разнообразието, но не виждаме магията. Същата магия, която беше сътворена с толкова любов през 1989 г., не успява да бъде пресъздадена от Дисни три десетилетия по-късно. Защото не всичко трябва да има своя по-реалистичен двойник. А ако пък случайно искаме повече от Ариел, има още две части от нейния красив свят, в който да се потопим.
„Малката русалка“ все пак остава еталон за желанието на човека да преоткрива нови хоризонти и да надскочи своята сянка, дори на цената на нещо скъпо. Джон Мъскър, Рон Клемънтс и Роб Маршал акцентират върху това. И ако отидете на кино непредубедени, ще забележите малките детайли – сълзата на никога плачещата русалка и нейния баща, естетиката на водата и любовния съюз между два воюващи свята. В крайна сметка детето в нас или детето на съседния стол в киното трябва да го изгледа и да си каже „Значи мога да постигна всичко!“.
____
Изглежда 2023 г. е годината, в която светът ще си припомня митологичните създания, които Колумб е дръзнал да опровергава в своите дневници. Освен че адаптацията на „Малката русалка“ на Роб Маршъл е вече на големия екран, съвсем скоро можем да гледаме битката между Кракен тийнейджърката и далеч не толкова симпатичната русалка в новото заглавие на DreamWorks – „Руби Гилман: Тийн кракен“.
Всички материали на Симеон Александър можете да намерите тук.
Снимки: Форум Филмс, Yahoo, ScreenRant