Пожарите в Лос Анджелис продължават да бушуват с пълна сила и да унищожават големи площи от града и това доведе до забавяне както на работата на критиците от Академията, така и на целия творчески живот в Ел Ей. Споменаваха се възможности за преместване на церемонията или отлагането ѝ тази година в солидарност със случващото се.
Церемония обаче ще има и съвсем скоро предстои обявяването на пълния списък с номинациите за наградите Оскар 2025. Изминалата календарна година бе изпълнена с кинематографични саги, приковаващи за седалките, както и такива заглавия, които гледаш и разбираш защо имат толкова много номинации за Златна малинка. Но това настрана. Обратното броене започна и ако се чудите кои филми и придружаващи ги звезди е възможно да триумфират на червения килим – вижте нашите Оскарни прогнози 2025!
#ОСКАРНИПРОГНОЗИ2025 НА АЛЕКСАНДРА АЛЕКСАНДРОВА-СПЕЙДИ, ЕММА ПЕКОВА И ЛЮБЕН КРАЕВ
НАЙ-ДОБЪР ФИЛМ
През изминалата година до нас достигнаха дълго чаканите заглавия, които ни връщаха към приключенията в пустинята на Пол Атреидски („Дюн: Част Втора“), разгорещяваха обстановката в задимени места или обемни игрища („Анора” и „Претендентите”), демонстрираха трансформации и катаклизми („Емилия Перес”, „Един непознат” и „Бруталистът”). На фона на цялата моментна кино снимка можем да добавим и тъмночервеното обаяние на трудния избор на нов папа, който разбуни духовете на модерното ни забързано ежедневие и печели все по-голям шанс да се изкачи на първата позиция и да прибере със себе си заслужената награда.
- „Анора“
- „Истинска болка“
- „Конклав“
- „Претендентите“
- „Бруталистът“
- „Дюн: Част Втора“
- „Sing Sing“
- „Емилия Перес“
- „Напълно непознат“
- „5 септември“
Вероятен победител: „Конклав„
НАЙ-ДОБРА РЕЖИСУРА
Режисьорите са своеобразните архитекти на филмите – всеки грешен камък по пътеката на киното влиза в обувката на режисьора. Така е и по време на наградите. Обикновено всяка година отличените имена не се различават драстично от номинираните заглавия в категория „Най-добър филм”. През 2024 г. претендентите са доста предсказуеми – освен с едно леко разминаване не биха се отличили повече от списъка към категорията на Златен глобус, за която четохме и гледахме в началото на годината. Ще дадем обаче едно смело предложение, подтиквано от коментари, настроения и тенденции, към които Академията често се стреми да следва. Отличието за „Най-добър режисьор” би се озовало в ръцете на Жак Одиар заради нетрадиционната история, която представя в екстравагантната „Емилия Перес”.
- Брейди Корбет („Бруталистът“)
- Едуард Бергер („Конклав“)
- Жак Одиар („Емилия Перес“)
- Шон Бейкър („Анора“)
- Паял Кападиа („Всичко, което си представяме като светлина“)
- Джеймс Манголд („Напълно непознат“)
Вероятен победител: Жак Одиар – „Емилия Перес“
НАЙ-ДОБЪР ГЛАВЕН АКТЬОР
Отличието за най-добра главна мъжка роля несъмнено ще бъде трудна задача. Ейдриън Броуди заслужено грабна златния си глобус в същата категория за своето превъплъщение в „Бруталистът”, а само на метри зад него се нарежда и Себастиан Стан, който също си тръгна със статуетка в ръка. Файс и Крейг изиграха по не по-малко завладяващ начин персонажите си в едни от най-нашумелите заглавия – „Куиър” и „Конклав”. Сред най-силните превъплъщения обаче се нарежда това на Тимъти Шаламе в образа на ексцентричния певец Боб Дилън в моментите на турболентните кризи и радости, през които преминава един млад артист. Съвсем възможно е Академията да награди именно него.
- Тимъти Шаламе („Напълно непознат“)
- Ейдриън Броуди („Бруталистът“)
- Даниел Крейг („Куиър“)
- Ралф Файнс („Конклав“)
- Себастиан Стан („Стажантът“)
Вероятен победител: Тимъти Шаламе – „Напълно непознат“
НАЙ-ДОБРА ГЛАВНА АКТРИСА
През 2024 г. видяхме силното завръщане на Деми Мур в ролята ѝ на Елизабет Спаркъл в „Субстанцията”, Майки Мадисън, която се разкъсваше между висотата на мечтите и потискащата реалност, безкомпромисната в изпълнението и летенето си Синтия Ериво. В списъка трябва да се добавят и имената на Фернанда Торес и Карла София Гаскон. Обзорът в тази категория е труден, но нашата прогноза е, че именно Мадисън с танцова стъпка може да стъпи на подиума и да вземе заслужено отличие.
- Деми Мур („Субстанцията“)
- Майки Медисън („Анора“)
- Синтия Ериво („Злосторница“)
- Фернанда Торес („Все още съм тук“)
- Мариан Жан-Батист („Тежки истини“)
- Карла София Гаскон („Емилия Перес“)
Вероятен победител: Майки Медисън – „Анора“
НАЙ-ДОБЪР ПОДДЪРЖАЩ АКТЬОР
Според нас няма по-оспорвана категория тази година. Дензел Уошингтън и Гай Пиърс завладяха екраните със замах, равен на главна роля. Джеръми Стронг успя да изиграе пълния спектър на човешкия възход и падение в “Стажантът”, без да остави несразен човек в публиката от неговия Рой Кон. За сърцата на публиката обаче, се оказва тежка борбата между Юра Борисов и Кийран Кълкин. Големите тъжни сини очи и сърцато представяне на Кийран Кълкин в ролята му на Бенджи Каплан печелят битката, както и се надяваме, че ще се случи и с журито на Академията.
- Кийран Кълкин – „Истинска болка“
- Юра Борисов – „Анора“
- Дензъл Уошингтън – „Гладиатор 2″
- Гай Пиърс – „Бруталистът“
- Едуард Нортън – „Напълно непознат“
- Джеръми Стронг – „Стажантът“
Вероятен победител: Кийран Кълкин – „Истинска болка“
НАЙ-ДОБРА ПОДДЪРЖАЩА АКТРИСА
В категорията за най-добра поддържаща женска роля тази година имаме няколко от най-разпознаваемите имена на екран. Дръзката Анет, изиграна от Джейми Лий Къртис според нас със сигурност би ѝ донесла втора Оскар номинация, отново в поддържаща женска роля. Ариана Гранде за пореден път доказа, че мястото ѝ е на Бродуей, този път като почти добрата вещица Глинда. Фелисити Джоунс и Изабела Роселини обуват тежките обувки на мъжете и със своите образи се надбягват с тях в „Конклав“ и „Бруталистът“. Фаворитите за този сезон – Зоуи Салдана и Селена Гомез – със сигурност ще бъдат зарадвани с номинации за Оскар, като най-вероятно Зоуи Салдана има вероятност да си тръгне с Оскар за вариететния образ на адвокат Рита Кастро в “Емилия Перес”.
- Зоуи Салдана – „Емилия Перес“
- Селена Гомес – „Емилия Перес“
- Фелисити Джоунс – „Бруталистът“
- Ариана Гранде – „Злосторница“
- Изабела Роселини – „Конклав“
- Джейми Лий Къртис – „The Last Showgirl“
Вероятен победител: Зоуи Салдана – „Емилия Перес“
НАЙ-ДОБЪР АДАПТИРАН СЦЕНАРИЙ
Да се сведе изборът до шестима в категорията “Най-добър адаптиран сценарии”, си е тежка задача. Фантастичните светове на Оз и Аракис се сблъскват с расовото разделение в Америка и скритата политика зад католическата вяра. Класацията завършва с две истински истории за личности, въздействали на света около тях и дали началото на позитивната промяна. Макар всичките тези сюжети да заслужават своето място в списъка на номинираните, един трябва да го спечели. Най-доближаващият се до напрежението, което може да се усети между страниците на книгата, е “Конклав”. Питър Строган е най-вероятно да отнесе наградата заради способността му да държи публиката за гърлата с всяка една реплика и епизод, поддържащ жив огъня на тази политическа и религиозна драма.
- „Емилия Перес“
- „Злосторница“
- „Дюн: Част Втора“
- „Напълно непознат“
- „Момчетата от Никел“
- „Конклав“
Вероятен победител: „Конклав“
НАЙ-ДОБЪР ОРИГИНАЛЕН СЦЕНАРИЙ
За титлата “най-добър оригинален сценарий” ще се борят историите за тенесисти, репортери, архитекти, екзотични танцьорки и… двама изгубени братовчеди на пътешествие из Европа. Без съмнение хитът на изминалото лято “Претендентите” ще се появи в списъците на номинираните заради актьорското и драматургичното прехвърляне на топката от единия край до другия. Епичният размер и замах на “Бруталистът” със сигурност му гарантират номинация от Акадмеията. “5 септември” спира дъха със своя сюжет, вдъхновен от реалността. Съдбите на привидно обикновените хора, на които им се променя животът в един кратък миг, остава актуален и любопитен поглед през киното. Големи възможности за победа отново има „Анора“, в който Шон Бейкър засяга темите за хората от „нисшите“ прослойки на обществото.
- „Анора“
- „Бруталистът“
- „5 септември“
- „Истинска болка“
- „Претендентите“
- „Субстанцията“
Вероятен победител: „Анора“
НАЙ-ДОБЪР ЧУЖДЕСТРАНЕН ФИЛМ
- „Емилия Перес“ – Франция
- „Все още съм тук“ – Бразилия
- „Flow“ – Латвия
- „Вермилио“ – Италия
- „Момичето с иглата“ – Дания
- „Всичко, което виждаме като светлина“ – Индия
Вероятен победител: „Емилия Перес“
НАЙ-ДОБЪР ДОКУМЕНТАЛЕН ФИЛМ
- „Soundtrack to a Coup d’Etat“
- „No Other Land“
- „Daughters“
- „Porcelain War“
- „Sugarcane“
Вероятен победител: „No Other Land“
НАЙ-ДОБЪР АНИМАЦИОНЕН ФИЛМ
- „Flow“
- „The Wild Robot“
- „Inside Out 2″
- „Moana 2″
- „Memoir of the Snail“
- „Wallace and Gromit“
Вероятен победител: „Flow“
НАЙ-ДОБРО ОПЕРАТОРСКО МАЙСТОРСТВО
- „Бруталисът“
- „Дюн: Част Втора“
- „Мария“
- „Носферату“
- „Конклав“
- „Напълно непознат“
Вероятен победител: „Бруалистът“
НАЙ-ДОБРИ КОСТЮМИ
- „Злосторница“
- „Конклав“
- „Носферату“
- „Дюн: Част Втора“
- „Гадиатор 2″
- „Бруталистът“
Вероятен победител: „Злосторница“
НАЙ-ДОБРА ФИЛМОВА ОБРАБОТКА
- „Анора“
- „Конклав“
- „Бруталистът“
- „Напълно непознат“
- „Субстанцията“
- „Дюн: Част Втора“
Вероятен победител: „Конклав“
НАЙ-ДОБРА ОРИГИНАЛНА МУЗИКА
- „Емилия Перес“
- „Претендентите“
- „Злосторница“
- „Дивият робот“
- „Sing Sing“
Вероятен победител: „Злосторница“
НАЙ-ОРИГИНАЛНА ПЕСЕН
- Compress / Repress – Challengers
- Mi Camino – Emilia Perez
- El Mal – Emilia Perez
- Kiss the Sky – The Wild Robot
- Forbidden Road – Better Man
Вероятен победител: „El Mal – Emilia Perez“
НАЙ-ДОБЪР ДИЗАЙН НА ПРОДУКЦИЯ
- „Бруталистът“
- „Злосторница“
- „Дюн: Част Втора“
- „Конклав“
- „Гладиатор 2″
Вероятен победител: „Бруталистът“
НАЙ-ДОБЪР ЗВУК
- „Дюн: Част Втора“
- „Гладиатор 2″
- „Пришълецът: Ромул“
- „Злосторница“
- „Blitz“
Вероятен победител: „Пришълецът: Ромул“
НАЙ-ДОБРИ ПРИЧЕСКИ И ГРИМ
- „Злосторница“
- „Субстанцията“
- „Стажантът“
- „Носферату“
- „Емилия Перес“
Вероятен победител: „Субстанцията“
НАЙ-ДОБРИ ВИЗУАЛНИ ЕФЕКТИ
- „Дюн: Част Втора“
- „Кралството на планетата на маймуните“
- „Пришълецът: Ромул“
- „Муфаса: Цар Лъв“
- „Гражданска война“
Вероятен победител: „Дюн: Част Втора“
Снимка: The Museum of Fine Acts, Houston, European Film Academy, NYT