Колко от вас като подрастващи са участвали в спортни лагери? Всички? Неколцина? Само аз? Добре, доста често изглежда ето така: всеки ден е натоварен с много тренировки, с всеки изминал ден сънят става все по-малък, чудите се как да запомните всички имена и да се впишете в групата, далеч сте от родителите и ви се иска да сте като големите, но нямате представа какво всъщност правят те. Нещо подобно изживява и Райли, главната героиня в продължението на Пиксар Анимейшън Студио “Отвътре навън 2”.
Това е дебютният пълнометражен филм на Келси Ман, който започва своята кариера в Cartoon Network като сторибордист на едни от известните анимационни сериали – „Най-добрият ми приятел е маймуна“,„Домът на Фостър за въображаеми приятели“ и„Междузвездни войни: Войната на клонингите“ През 2013 г. става част от Пиксар, където работи по „Университет за таласъми“, „Добрият динозавър“ (съсценарист е на филма) и „Напред“.
В интервю пред ScreenRant Ман споделя, че преди да започне работа върху “Отвътре навън 2”, си е припомнил всички успехи и неуспехи по пътя на анимирането, докато накрая не се примирил с комбинацията от двете и ги приел като предизвикателство, към което филмът трябва да принадлежи. Това ярко проличава и при Райли, вече новоизлюпен тийнейджър, туко-що навършила 13, освен с някои малки физически промени, е все същият обичлив, сладък персонаж от Минесота от първия филм. Като шайба за хокей Ман спуска зрителя директно на леда в хокейния ринг. Играта започва, със съотборниците сте надъхани, във върховна форма си, отбелязваш гол, чуваш родителите ти как те окуражават и….по невнимание спъваш играч от съперническия отбор и си отстранен на скамейката за две минути… В тези две минути зрителите получавте бърз ретроспект от Радост за изминалите събития през последните две години – любимата ѝ блуза вече е твърде малка; създава нови приятелства в новото си училище, проваля се на тестове, печели уважение на хокейния лед. Колкото повече пораства и се сблъсква с нови преживявания, толкова повече острови създава в имагинерния свят на емоциите. А там са познатите персонажи Радост, Тъга, Гняв (който по някаква причина е преименуват на Бяс Лют), Отврат и Страх, които навигират “Кораба Майка” – съзнанието на Райли.
Главният офис вече е твърде тесен
Бурното изменение в емоциите и сблъсъка със собствените си убеждения са движещата промяна за Райли. Невидимите ѝ помощници също са променени. Радост вече не толкова самонадеяна, все още иска Райли да бъде щастлива, но не и за сметка на другите емоции. Разчита повече на съотборниците си, най-вече на Тъга, в активното “управление” на Райли. “Имаме нужда от това” – ще каже Радост, когато остави Тъга да поеме кормилото и да накара Райли да си поплаче, когато моментът е подходящ.
Основният конфликт във филма се създава след победата на хокейния мач, когато заедно с двете си най-добри приятелки на Райли – Бри и Грейс, получават покана да участват в тридневен лагер, организиран от треньора, на чийто гимназиален отбор и трите момичета са фенки. Нощта преди да заминат за лагера, в “Главният офис” нещо започва да издава звуци и да свети ярко. Помните ли големия червен бутон “ПУБЕРТЕТ” от предния филм? Ето сега му дойде времето да преобърне всичко наопаки! Офисът е разбит, конзолата е сменена и хуморът от типа “fish out of water” си свършва работата чудесно, без значение, че сме на познатото място с познати герои.
С утрото идват и новите попълнения в съзнанието на Райли: Тревожност, Завист, Досада (или Доди) и Срам (във филма – Срам Голям – това преименуване допада повече). Промяната в обстановката, новото обкръжение и нестабилността на този период от живота на Райли водят до познаните ни на всички съмнения в уменията ни, обкръжението ни и самите нас. Това се превръща в златна възможност за Тревожност, която бавно, но сигурно измества Радост от лидерската ѝ позиция, а новите емоции влизат в конфликт със старите.
Приятел в нужда се познава…или?
Райли се превръща в образ, натоварен със събитийността на порастването – чувствата на разочарование, предателство, огорчение започват да стават все по-неконтролируеми. “Отвътре навън 2” поставя Райли във все по-трудни за преодоляване ситуации (най-близките ѝ приятелки се отдалечават, няма да учат в същата гимназия, а напрежението да си заслужи място в любимия ѝ отбор става непоносимо). Когато се среща с Вал, капитана на гимназиалния хокиен отбор, щастието на Райли се разединява – нови и стари емоции са в разрез със своя мироглед и не могат да дефинират състоянието на щастие.
Всичко това като че се превръща в рецепта за провал: няколко грама физическа умора, една лъжица насадено чувство, че приятелите ти не те харесват, разбъркваме с с несигурност и тревожност за социалното и физическото ти място в групата, оставяме да престои така за три дни на спортен лагер, където не можете да се отървете едни от друг, и резултатът е солена паник атака в големия ден на приятелския мач. На Райли не ѝ остава нищо друго, освен да стъпи здраво на крака и да реши, че е време да спре да дава на емоциите да управляват съзнанието ѝ.
Финални сантименти
Харесах “Отвътре навън 2” много! Дори очакванията, които имах от продължението, се надскочиха няколко пъти. (Предполагам, че и голяма част от аудиторията смята така, след като само за първите три дни от излизането си успява да генерира 259 млн. долара в световния боксофис и близо 400 хиляди лева в родния.)
Може да е носталгията по тийнейджърски години или спортните лагери като тези във филма, но признавам на Пиксар, че отново създадоха филм, с който да започнат разговор с аудиторията си – за възрастните, които вече са минали по този път, “Отвътре навън 2” служи за обяснение за чувствата и тяхното понякога нелогично, но напълно естествено появяване, а за тези, на които тепърва им предстои да им засвети копчето “ПУБЕРТЕТ”, филмът навява, че има избори, за които трябва да внимаваш. В който и да е случай Келси Ман разгръща тайната за преодоляване на тежките емоции: една прегръдка и добра дума в момент на нужда помагат да си припомним кои сме и кои можем да бъдем.
P.S. Ман разказва за всички емоции, които първоначално са обмисляли да добавят в продължението – такава е Носталгия с плетените дрехи и големите си очила, но и такива, които не видяхме – schadenfreude например се нарича удоволствието от нечия болка. Ман е искал да го включи като вървежен образ с немски акцент, но споделя, че той все още е някъде там, чакащ продължението с Носталгия.
“Отвътре навън 2” се прожектира в кината по цяла България. Ролите са озвучени от Мария Илиева, Далия Георгиева, Мина Димова, Десислава Чардаклиева, Петър Калчев, Петър Върбанов, Вяра николова, Ивея Симеонова, Карина Андонова и други. Разпространява Форум Филм България.