Светът е пълен с дяволи и всички дяволи трябва да бъдат заличени. Дяволите сме ние в лицето на злодея. Ние, непознатите, една благоприятна мишена за чувства и изтезания; лов на живи демони и силни емоции. Да се отдадеш на чувствата на непознатия е тръпка, която оставя трайни следи в съзнанието, тръпка, която гъделичка вътрешностите и безпокои сетивата. Когато пеем „Любовта боли“ (“Love hurts”), знаем, че това е метафора към тъгата, която изпитваме, когато любовта ни не е споделена или впоследствие се е сляла със забравата и безразличието. Какво, обаче, ако човекът до нас възприема болката буквално? Какво, ако любовта наистина е толкова болезнена и травмираща? Какво, ако любовта кърви с цвета на страстта и първичната похот? Човекът е хищник, чиято плячка е неизследваното и недокоснатото от самия него и това е неговата блажена доза живот.
Сюжетът, за който се мълчи
Това е едно от малкото ревюта, в които ще се постарая да бъда максимално кратка, защото колкото повече задълбавам в сюжета на филма, толкова по-голяма е вероятността да издам най-важното, което трябва да се запази в тайна от вас.
Действието се фокусира върху първата среща на една Дама и един Демон, решили да избягат от сивотата на ежедневието и да се насладят максимално на компанията си. Тази първа среща променя всяка представа за нещо краткотрайно и неангажиращо. Тя е различна, динамична, страстна и кървава. Алкохолът и дрогата подсилват животинското и дивото в двамата, а забавлението в един момент се превръща в борба за живот и смърт. Филмът не е базиран на действителни събития, плод е на вдъхновение от такива, от филми със сходна тематика и от въображението на създателите си.
Историята обхваща едно-единствено денонощие – време, в което героите имат своите моменти на интимност, забавление и диво преследване в името на живота на един или повече хора. Филмът е разделен на 6 глави, наименувани по тематичен начин, но те вървят непоследователно, като това е още едно подвеждане на първоначалната доверчивост на зрителя. Започваме с последната глава, в която виждаме и съчувстваме на безпомощността, но всяка следваща започва да танцува по импулсите и да ни кара да се замислим дали всичко е толкова просто и поднесено наготово за нас.
„Нищо не е такова, каквото изглежда.“ може би е най-краткото и прецизно изречение, което описва филма, без да издава важните детайли. Със скокове напред и назад се оформя цялостната ситуация, която бие с електрически камшик напрежението на публиката, а най-доброто е оставено за десерт.
Наелектризиращ екип
Зад гениалния сценарий и режисура стоят Джей Ти Мьолнър и Джовани Рибизи, който бележи своя дебют като режисьор и сценарист, а продуцент е Рой Лий, известен с продукциите „Варварин“ (2022) и „Късно шоу с Дявола“ (2023), но не само: едва от тази година от него имаме „Безликите. Глава първа“, „Годзила и Конг. Нова империя“, „Чиракът на тигъра“, „Обикновени ангели“, „Път в пустинята“ и т.н.
За неповторимото музикално оформление е отговорна Елизабет Ан (Z Berg) – вокалистката на инди-рок групата Like Berg’s father, която, с изключение на „Love hurts” пише и изпълнява всички песни, а една от тях е изпълнена от майката на Джей Ти Мьолнър – Джини Мьолнър.
След години под светлината на прожектора, снимайки музикални клипове и реклами, Джовани Рибизи излиза от зоната си на комфорт и с помощта на своя приятел Мьолнър режисира нещо оригинално и свежо за големия и изтормозен от неоригинални сюжети екран. Филмът е заснет с 35-милиметрова лента на Kodak. Това е едно от вдъхновенията на Мьолнър още от дете, когато слашърските хорър филми и ужасяващите разкази и романи на Стивън Кинг предизвикват крехкото му любопитство. Години по-късно самият Кинг ще изрази очарованието си за „Опасен непознат“, като го нарича: „добре замислен шедьовър“. Това е вторият филм, за който с краля на ужаса сме на едно мнение (първият беше “MAXXXINE”), така че повярвайте поне на Стивън Кинг и отидете да видите какво са сътворили тези гениални хора.
Филмите, вдъхновили Мьолнър и Рибизи за създаването на „Опасен непознат“:
В ролята на Демона е Кайл Галнър, когото можем да видим в „Усмивка“ (2022), „Писък“ (2022), „Вечеря в Америка“ (2020) и ако сте малко по-наблюдателни – във вампирската класика „Страстите на Дженифър“ (2009). Освен във филми, Галнър участва и в сериали като „От местопрестъплението: Ню Йорк“ (2006-2010), „Смолвил“ (2004-2010), „Щитът“ (2008), „Закон и ред: Специални разследвания“ (2002-2007), „Забравени досиета“ (2006) и др. Пред Forbes той споделя, че е вълнуващо как всеки един сценарий се отличава със своята непредсказуемост, а конкретно този го е отвел до несигурност и вълнение още на десетата страница.
Галнър въодушевено споделя: „ „Опасен непознат“ е този тип филм, в който искате да сте в киносалон, пълен с хора, и да споделяте преживяването с тях, така че, когато тези обрати започнат да се случват, да възкликнете по едно и също време: „О, мамка му!“ “. Цялата статия на Forbes можете да видите тук.
В ролята на Дамата влиза свежата кръв на трилъра Уила Фицджералд. Нея я познаваме главно от сериалите „Ричър“ (2022), и „Падението на дома Ашър“ (2023). Във филма тя показва феноменална актьорска игра до самия край, като предизвиква поредица от емоции, граничещи с гняв, съчувствие и облекчение. Заедно със своя звезден партньор наелектризират седалките в киносалона, държат в постоянно напрежение и будят възхищение по свой ужасяващ начин. В едно от многото нейни интервюта около премиерата, тя споделя, че ще бъде удовлетворена, ако зрителите не се доверят на героинята ѝ изцяло. Освен това, добавя, най-голямото разкритие, е едно от многото изненади в този филм. Съветва зрителите да не проучват предварително детайлите, за да могат да се насладят максимално на това, което им се предлага.
Последни думи
„Опасен непознат“ е филмът, зад който оставям малко, а желанието ми да издам толкова, колкото е вълнението ми, противоречи на количеството. Филмът остава несправедливо недооценен сред нас, твърде независим за зависимостта на масовката от предсказуемост, твърде неонов за сивите и скучни сюжети и твърде дивашки за хората, които отказват да ловуват силни усещания. Напластен с интензивност и изненади. Играта на котка и мишка тук е сурова и напрегната, а зрителят може само да гадае какво ще се случи в следващите минути. Това е чарът на “Опасен непознат”. Ако сте почитатели на съспенса и обичате да експериментирате с тревожността си, това е вашият правилен избор. Останалото е мълчание.
Всички текстове на Симона Хальова можете да намерите тук.
Снимки: IndieWire, iMDB, LetterBoxd